Angielskie zapędy kolonizacyjne.

Tajlandia nigdy nie była niczyją kolonią. Nie można więc bezpośrednio ’winić’ anglików, tak jak to ma miejsce np. w Indiach. Jednakże, kolonią była sąsiednia Malezja oraz Myanma, a Anglicy prowadzili liczne biznesy na terenie Tajlandii. Brytyjskie wpływy widać między innymi w wyglądzie mundurów straży królewskiej. Prawdopodobnie więc, przejęto od Anglików również ruch lewostronny.

tajlandia ruch drogowy wypadki ruch lewostronny
Tajska Straż Królewska, fot. https://commons.wikimedia.org | Tajlandia ruch lewostrony

Pierwszy samochód w Tajlandii.

W 1904 roku Książę Ratchaburi Direkrit przebywał w Paryżu i w niemieckiej fabryce złożył zamówienie na samochód. Fabryką tą był Mercedes Benz i wyprodukował dla księcia model 28 hp z 4-cylindrowym silnikiem o mocy 35 koni mechanicznych. W ten oto sposób 19 grudnia 1904 roku pierwszy automobil pojawił się w Tajlandii. A dlaczego miał kierownicę po ’złej’ stronie? A dlatego, że Niemcy również poruszali się po lewej stronie, aż do roku 1938.

samochód w tajlandii wypożyczalnia bangkok
Mercedes model 28, fot. http://www.conceptcarz.com | Tajlandia ruch lewostrony

Kochane statystyki.

Jak więc jest z tymi wypadkami? Czy jest ich zdecydowanie więcej niż w innych miejscach na świecie? Nie do końca. Sięgnijmy do statystyk. Według raportu WHO (dane z 2015r) Tajlandia mogła ’poszczycić’ się odsetkiem wypadków samochodowych w wysokości 36.2 (na 100 tys. mieszkańców) oraz 74.6 wypadków na 100 tys. zarejestrowanych jednośladów. Jak w tym samym raporcie wypadła Polska? ’Jedyne’ 10.3 oraz 15.8 przy motorach. Różnica spora, ale jak w takim razie wytłumaczyć Libię zajmującą niechlubne pierwsze miejsce ze wskaźnikiem 73.4 albo Republikę Gwinei, której wskaźnik wypadków motocyklistów to aż 9462.5 !?

Słaba edukacja lub jej brak.

Kierowca turystycznego busa, który nie umie zmieniać biegów, ani używać gazu? Przez 4 godziny jazdy nieustannie dodaje i odejmuje gaz, jakby nikt nigdy mu nie powiedział, że może po prostu przytrzymać wciśnięty pedał. Biegi zmienia jak mu się przypomnij, że to jednak nie jest automat. Taksówkarz, który bez przerwy zmienia pas ruchu, bo na sąsiednim jest o jeden samochód mniej. Przy czym nie zaprząta sobie głowy kierunkowskazami, czy też choćby zerknięciem w lusterka. Katastroficzny wręcz brak umiejętności nawigacyjnych, o czytaniu prostej mapy nie wspomnę. Z moich doświadczeń wyłania się ponury obraz tajskiego kierowcy. Jadę do przodu i to mi wystarczy. Reszta jest tylko głupim gadaniem.

Z pewnością winny jest tu system edukacji przyszłych kierowców. O tym jak wygląda tajski egzamin na prawo jazdy opowiem wam już wkrótce…

Jak zawsze, bardziej dociekliwych odsyłam do przejrzenia raportów WHO.

👁‍🗨 Koniecznie przeczytaj jak zrobić legalne prawo jazdy w 🇹🇭 Tajlandii:

TAJLANDIA: Jak bez bólu zrobić tajskie prawo jazdy?

4 KOMENTARZE